Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/www/udrzba-karavanu.cz/www/udrzba-karavanu.cz/wp-content/plugins/divi-builder/framework/functions.php on line 1245

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/www/udrzba-karavanu.cz/www/udrzba-karavanu.cz/wp-content/themes/thestory/functions/functions-general.php on line 299

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/www/udrzba-karavanu.cz/www/udrzba-karavanu.cz/wp-content/themes/thestory/functions/class-pexeto-custom-css-generator.php on line 58
Zimní příprava karavanu | Údržba karavanu

Pokud karavan uskladňujete na jakoukoliv dobu, tak byste vždy měli podstoupit následující kroky:

1. Výběr lokality
2. Zakrytí
3. Ventilace
4. Interiér
5. Vodovodní systém
6. Baterie
7. Markýza
8. Exteriér
9. Podvozek
10. Láhve na LPG
11. Elektřina
12. Náprava
13. Bezpečnost
14. Motorové karavany

Nyní si jednotlivé body postupně rozebereme.

1. Výběr lokality

Pokud je to možné, tak se vyhněte uskladňování karavanu pod stromy nebo poblíž zchátralých budov, kde může silný vítr shodit větve nebo střešní krytinu, která poškodí váš karavan. Na volných prostranstvích doporučujeme použít zemní kotvy. Dávejte si pozor na nízko položené oblasti, které jsou náchylné na záplavy.

2. Zakrytí

Velké PE plachty by se podle většiny odborníků neměly používat k zakrytí karavanů proti okolním živlům. Použití těchto plachet zvyšuje riziko vzniku kondenzované vody a plísní a také jakékoliv plandající konce nebo úchytová lana mohou poškrábat akrylová okna.

Máte-li pocit, že zakrytí karavanu je absolutně nezbytné kvůli místu, kde je karavan zaparkován, tak si pořiďte plachtu, která je vyrobena z prodyšného materiálu např.:

Krycí plachta karavanu Maypole - celoroční

Krycí plachta karavanu Maypole – celoroční

Krycí plachta obytného automobilu Maypole - celoroční

Krycí plachta obytného automobilu Maypole – celoroční

3. Ventilace

Ventilace karavanu by měla zůstat odkryta, aby byla zajištěna adekvátní cirkulace vzduchu uvnitř karavanu. Nicméně, je-li karavan vystaven horším povětrnostním podmínkám, nebo je-li umístěn v blízkosti slané vody, tak ventilace na straně převládajícího větru anebo ventilace chladničky může být na zimu uzavřena. Pokud navštěvujete karavan pravidelně, tak do skříněk můžete umístit krystaly absorbující vlhkost, které sníží riziko vzniku kondenzované vody, avšak tyto pohlcovače vlhkosti vyžadují častou výměnu. Lze si také pořídit přímotop s nízkou spotřebou, který udržuje určitou teplotu v karavanu, což snižuje vlhkost a kondenzaci vody a drží nejhorší mráz na uzdě.

4. Interiér

Chcete-li zabránit možnému vzniku plísní přes zimu, tak vyčistěte a vyluxujte koberce, záclony a čalounění a pokud je to možné, tak odstraňte bytový nábytek a uložte ho na teplém a suchém místě (např. na půdě). Nahlédněte do příručky výrobce karavanu, ve které by mělo být uvedeno, jestli se některé materiály musí čistit pouze na sucho. Není-li možné odejmout polštáře z matrací, tak je odsuňte od stěn karavanu, abyste umožnili lepší cirkulaci vzduchu a také ho zakryjte nějakou starou látkou, abyste zabránili vyblednutí na slunečním světle.

Stěny a strop otřete antibakteriálním roztokem a poté je v případě potřeby můžete také naleštit. Skříňky vyprázdněte, vytřete a vyluxujte. Menší dvířka můžete nechat otevřená pro lepší ventilaci, ale větší dvířka raději zavřete, jelikož by mohlo dojít k jejich zkroucení.

Chladničku vyprázdněte, vyčistěte antibakteriálním roztokem a dveře nechte otevřené.

Varnou desku/troubu důkladně odmasťte a vyčistěte. Používáte-li k čištění trouby nějaký silnější čistící přípravek, tak se ujistěte, že máte při práci dostatečně odvětraný karavan. Je-li to nutné, tak tvrdým kartáčem vyčistěte trysky hořáku a nečistoty v přívodních trubkách pročistěte pomocí vysokotlakého vzduchu. Nikdy se nesnažte odstranit nečistoty v přívodních trubkách kusem drátu, jelikož by mohlo dojít k poškození nebo zvětšení otvorů hořáku.

Žaluzie a stínidla úplně vytáhněte, aby nedošlo k poškození vratné pružiny.

5. Vodovodní systém

Otevřete všechny kohoutky.

Máte-li v karavanu vypínač čerpadla, tak se ujistěte, že je vypnutý a poté otevřete všechny kohoutky včetně sprchy. Otevření všech kohoutků vpustí do systému více vzduchu a tím se proces odtoku odpadů urychlí.

Manipulace s pákovými bateriemi

Ujistěte se, že je páka uprostřed mezi teplou a studenou vodou. Buďte si jisti, že je páka zvednuta nahoru na maximum. Je-li pouze na jedné straně, dejme tomu na „horké vodě“, tak nedojde k uvolnění tlaku u „studené vody“. Na některých vodovodních bateriích je nálepka s varováním, která vám s tímto pomůže.

Vodní nádrž

Je-li váš karavan vybaven zásobníkem vody, tak by měl mít vlastní výpusť. Vypusťte tedy všechnu vodu. V některých případech je výpusť umístěna mimo zásobník, aby byla lépe přístupná.

Odpadní nádrž

Spláchněte a poté vyprázdněte odpadní nádrž. Poté buď zavřete odtok, abyste zabránili vniku zvídavého hmyzu nebo odtok zakryjte gázou. Zašpuntujte dřez, umyvadlo a sprchový odtok. Nechcete, aby vám do karavanu vnikl zápach z odpadu, jelikož by vám poté zapáchaly všechny obytné prostory. Použití špuntů je chytrá taktika, dokonce i u karavanů, které nemají permanentní odpadní nádrž.

Vypuštění vodovodního systému

Vypusťte všechnu vodu z přívodních trubek pomocí odtokového kohoutku. Bohužel mnoho výrobců nedodává k vodovodním trubkám odtokový kohoutek. Bez kohoutku budete muset rozpojit spojku trubek nebo hadice, abyste mohli vypustit všechnu vodu. Mějte na paměti, že voda nebude odtékat zpět přes přívod vody. To z toho důvodu, že obvykle je blízko této spojky namontován jednosměrný ventil.

Po dokončení vypuštění

Nechte během období zazimování karavanu kohoutky a sprchovou baterii otevřenou. Pokud zbude v potrubí nějaká voda, tak se po zmrznutí roztáhne. Budou-li kohoutky uzavřeny, tak roztahující led vytvoří tlak v trubkách, který může poškodit spoje nebo jiné součástky, takže nechte kohoutky otevřené.

Čerpadlo

Pouze některá čerpadla v dnešní době zadržují tolik vody, aby to mohlo napáchat nějaké škody. Nicméně, raději z ponorného čerpadla otřepte všechny kapky.

Sprcha

Sprchová hadice může často zadržovat vodu, takže ji zkontrolujte. Nechte sprchovou hadici viset směrem dolů do odpadu.

Filtry

Voda držená v krytech filtrů může zamrznout, roztáhnout se a zničit filtrační jednotku. Tomu se můžete jednoduše vyhnout tím, že filtr odstraníte. Vodní filtry vyžadují pravidelnou výměnu a začátek karavanové sezóny je správnou dobou pro pořízení nového. Odstranit starý filtr dává smysl, kupte náhradu a připravte si ji na příští jaro.

Ohřívače vody

Starším typům ohřívačů vody trvalo delší dobu než se kompletně vypustili. Často se „zašprajcli“ na hodinu a více, což bylo normální. Novější typy ohřívačů mají odvzdušňovací šroub, který urychlí tento proces. Existují také ohřívače, které mají automatický vypouštěcí ventil, který se aktivuje při mrazu, avšak toto může být na obtíž, když by se voda vypouštěla během cesty na zimním výletě. Jiné typy ohřívačů vody se vypouštějí jednoduše zvednutím žluté páčky, která je umístěna v blízkosti zařízení. Vždy si pečlivě pročtěte návod na vypuštění vašeho ohřívače vody, u každého zařízení je postup jiný.

U Thetford kazetových WC je spláchnutá voda vypouštěna plastovou trubkou. Thetford otočné WC s vestavěnou splachovací nádrží se vypouští opakovaným spláchnutím. Kaly se vypustí odstraněním zátky na zadní straně jednotky. Znovu podotýkáme, zkontrolujte návod týkající se vašeho zařízení.

6. Baterie

Není-li napájen poplašný systém, tak odstraňte 12V baterii, otřete ji, očistěte svorky a potřete je vazelínou. Zkontrolujte hladinu elektrolytu a v případě potřeby dolijte destilovanou vodu. Dobijte z napájecí sítě do doby, než dosáhnete hodnoty 12,6V na voltmetru nebo 1,27 na hydrometru. Uložte baterii na chladném a suchém místě a zkontrolujte její stav každých 6-8 týdnů. Podle potřeb ji dobijte.

Máte-li v karavanu elektrické hodiny, detektory kouře atp., tak z nich vyjměte baterie. Bateriově napájeným zabezpečovacím zařízením prospěje, když jim před zimou vyměníte baterie.

7. Markýza

Markýzu rozprostřete na suchou trávu nebo beton a přejeďte ji koštětem, abyste odstranili nečistoty. Jsou-li na plátně skvrny, tak se je pokuste odstranit tvrdým kartáčem a čistou vodou. Pokud toto nebude stačit, tak použijte čisté mýdlo, což ale bude znamenat opětovné nanesení ochranné vrstvy. Nikdy na markýzu nepoužívejte saponáty. Nebudete-li se moct skvrn zbavit, tak existují speciální čistící prostředky na tkaniny markýz, jako je například PVC čistič Thule, který lze zakoupit v internetovém obchodě Svět Karavanů. Jakékoliv stopy plísně lze ošetřit slabým roztokem peroxidu vodíku – drhněte postiženou oblast a nechte zaschnout před opětovným nanesením ochranného filtru. Takovéto rozsáhle ošetření oslabí tkaninu markýzy, takže pokud můžete, tak se pokuste skvrny překousnout! Průhledné části můžete čistit metylalkoholem, nebude-li fungovat voda, ale nic silnějšího. Zkontrolujte švy a opravte případné rozbité šití a nahraďte ztrouchnivělé gumové pásy. Důkladně markýzu vyklepte a jakmile bude úplně suchá, tak ji složte a pokuste se ji co nejméně zmačkat. Uložte ji na suchém místě.

Markýzové tyče také vyžadují vaši pozornost, takže je otřete mokrým hadříkem. Dejte si pozor, abyste je nezamastily, jelikož by se to mohlo dostat na tkaninu. Kolíky můžete očistit, narovnat a těžce poškozené vyměnit za nové.

8. Exteriér

Podívejte se na gumové těsnění kolem oken a nahraďte ta, která vypadají ztrouchnivěle. Ošetřete opravitelná těsnění olivovým olejem. Máte-li měřič vlhkosti dřeva, tak zkontrolujte vnitřek karavanu a opravte podezřelá místa. Veškeré problémy s vlhkostí vyřešte ještě před uložením karavanu na zimu. Menší úniky lze ošetřit pomocí těsnícího lepidla. Větší úniky vyžadují kompletní obnovu tmelu.

Karoserie karavanu vám bude vděčná, pokud jí důkladně vyčistíte autošamponem (domácí čistící prostředky jsou korozní) a nanesete kvalitní leštidlo. Dávejte si pozor při mytí oken, jelikož jsou náchylná na poškrábání. Malé škrábance lze odstranit tekutým kovovým leštidlem. Na čištění a leštění lze použít univerzální prostředek Campy.

V internetovém obchodě Svět Karavanů naleznete čistící a ošetřující prostředky pro všechny oblasti vašeho karavanu. Do zámků na dveřích stříkněte olej WD40 a otřete přebytek oleje.

9. Podvozek

Podvozek by měl být oprášen, a pokud je vystaven korozním prvkům, např. posypové soli, měl by být i důkladně omytý. Každou povrchovou rez lze odstranit drátěným kartáčem nebo brusným papírem a podvozek a nápravu lze natírat nátěrem proti rzi nebo vhodnou barvou. Spojovací a všechny navíjecí mechanismy by měly být odmaštěny, měla by se provést kontrola opotřebení a poté znovu odmastit.

10. Lahve na LPG

Lahve na LPG by měly být odstraněny a uloženy na chladném a větraném místě. Odstranění lahví je vyžadováno, aby bylo vše v souladu s požárními a bezpečnostními předpisy. Regulátor a konec potrubí může být zakryt punčochou nebo něčím podobným, aby se zabránilo vniknutí nečistot nebo hmyzu, jenž mohou blokovat přívod plynu.

11. Elektřina

Zátky od 12N a 12S je třeba zkontrolovat a vyčistit a kolíky potáhnout vazelínou. Nemělo by se používat WD40 a to z toho důvodu, že může „roztavit“ některé plasty. Zátky by měly být chráněny před vlivy počasí, ale ne zcela pokryty igelitem, který bude podněcovat kondenzaci vody. Silniční světla by měla být kontrolována a musí být zabráněno jakémukoliv vniknutí vody. Kompletní kontrola a čištění může být provedeno ihned, nebo ponecháno na jarní servis.

12. Náprava

V ideálním případě by měl být karavan zvednutý na podstavci tak, že kola budou ve vzduchu. V případě potřeby lze kola odstranit a uložit v chladné tmavé místnosti s normálním tlakem, aby byla chráněna před slunečním zářením, tepelnými zdroji, koncentrací ozonu a palivem. Pro ochranu mohou být pokryta přírodním materiálem (např. pytlovinou), ale ne plastem. Zkontrolujte pneumatiky a poznamenejte si, aby se vyměnily ty, které jsou jakkoliv podezřelé, než budete karavan znovu používat. Rohové lunety by měly být sníženy a podloženy bloky, v případě že nedosahují na zem. Ruční brzda by neměla být zatažena a kola by se měla čas od času otočit, aby ložiska zůstala promazaná.

bezpecnost

13. Bezpečnost

Nakonec odstraňte veškeré cennosti a dokumenty z karavanu a zabezpečte ho; zloději v zimě nespí!

14. Motorové karavany

Není vhodné nechávat karavan stát bez nastartování po celou dobu zazimování. Motor by měl být nastartován přibližně každé čtyři týdny, a ideálně by se karavan měl alespoň krátce projet (nebo i déle, pokud to počasí dovolí). Tím udržíte motor v dobrém stavu. Nicméně, pokud to není možné a musíte karavan odstavit úplně, ujistěte se, že kola a pneumatiky jsou v pořádku, nezatahujte ruční brzdu, zařaďte rychlost a zablokujte kola. Pokud se delší dobu nepoužívají, jsou turbodiesely náchylné ke korozi.

Sprej s anti-korozní kapalinou by v takovém případě měl pomoct, pokud se k němu můžete dostat (za studeného motoru). Objeví se také koroze brzdových kotoučů. Výrobci automobilů často přes disky aplikují přilnavou lepenku nebo plastovou clonu, když jsou vozidla v otevřeném skladu, aby tak zabránili vysychání a korozi. Můžete si vyrobit své vlastní pomocí krabice a lepicí pásky, ale přiložte si též poznámku, aby jste je nezapomněli odstranit!

Profesionální zimní údržba karavanu

Nemáte čas? Nevíte jak na to? Přenechte to odborníkům. Firma Burimex s.r.o. vám veškeré práce spojené se zimní údržbou zařídí.

Servis karavanů

Pin It on Pinterest

Share This